Geçmiş Yaz Şiir İncelemesi
Yahya Kemal Beyatlı
Şiirin Biçim
Yönünden İncelenmesi
Şiirin nazım birimi: Benttir.
Bentler dörtlüklerden oluşturulmuştur.
Şiirin ölçüsü: Aruz ölçüsüdür. Şiir, aruzun mef’ûlü / mefâîlü / mefâîlü
/ feûlün kalıbıyla yazılmıştır.
Şiirin uyak
şeması: “abab cdcd” biçimindedir.
Şiirin Ahenk
Unsurları
1. Bent (dörtlük)
2. Bent (dörtlük)
Şiirdeki Diğer
Ahenk Unsurları
Şiirde
uyak ve rediflerin dışında bazı ses ve kelime tekrarlarıyla ahenk
güçlendirilmiş, böylece şiire hem akıcılık hem de bütünlük kazandırılmıştır.
Şiirin İçerik
Yönünden İncelenmesi
“Geçmiş
Yaz” yaşanan bir aşkın şiiridir. Şiirin
teması “sevgiliye duyulan özlem”dir.
Şiir
“Rü’yâ gibi bir yazdı” dizesiyle
başlar. “Velhâsıl o rü’yâ duruyor yerli
yerinde” dizesiyle biter. Şair, ilk dizede yazı rüyaya benzeterek aşkın güzelliğini,
ona yaşattığı duyguları ve benliğinde bıraktığı etkiyi hissettiriyor. Son
dizeden ise hâlâ aynı duygular içinde olduğunu geçmişi unutamadığını anlıyoruz.
Şair,
geçmiş yaz yaşadığı aşkın her anını, her rengini, her şiirini yeniden
yaşamakta, sevdiği kadının sesini bütün tatlılığıyla gezdikleri bahçelerde duymaktadır.
Şiirde
geçen körfez bir ayna görevi görmektedir. Şair, bu aynada bir özlemin ve derin
bir aşkın izlerini görmektedir.
Âşık
olan herkes gibi şair de gördüğü her şeyde sevgilinin izlerine rastlamaktadır.
Mehtap, güller ve sevgilinin suya vuran aksi tüm canlılığıyla yerli yerinde
durmaktadır. Bütün bunlar şaire inanılmaz duygular yaşatmaktadır. Şair,
sevgilinin özlemiyle yanıp tutuşmaktadır. Dalgınlığı bu yüzdendir. Buradaki “dalgın su” şairin benliğini ve aşkının
derinliğini simgelemektedir.
Şiirde
geçen “rüya, yaz, renk, şiir, ses, bahçe,
körfez, mehtap, iri güller ve akis” kelimelerinin her biri farklı bir anlam
taşımakta, şairi anlatılmaz duygularını ifade etmektedir.
Dil ve Anlatım
Saf
(öz) şiir anlayışıyla yazılan şiir, lirik bir anlatıma sahiptir. Bireysel
duyarlılıkların ön plana çıktığı şiirde ritme, ahenge ve söyleyiş güzelliğine
ağırlık verilmiştir.
Şiirde
açık, yalın ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Şair duygu ve hayallerini doğrudan
değil dolaylı bir yoldan anlatmaya, söylemek istediklerini çağrışımlar yoluyla
hissettirmeye çalışmıştır.
Şiirdeki
anlatım, okuyucunun hayallerini ve özlemlerini harekete geçiren, farklı
çağrışımlarla şiirin anlamını okuyucunun anlayışına göre genişleten bir yapıdadır.
Edebi Sanatlar
“Rü’yâ gibi bir yazdı” dizesinde “benzetme sanatı” vardır. Burada “yaz” benzeyen, “rüya” benzetilen, “gibi”
benzetme edatıdır.
“Velhâsıl o rü’yâ duruyor yerli yerinde!”
dizesinde “istiare sanatı” vardır.
Bu dizede benzeyen söylenmeyip sadece benzetilen “rüya” söylenmiştir.
İkinci
dörtlükteki “dalgın su” kelimesinde “kişileştirme sanatı” vardır. Dalgın
olma durumu insanlara has bir özelliktir.
Genel Değerlendirme
Şiiri
güzel ve unutulmaz yapan, yalnızca “tema”sı değil, aynı zamanda onun işleniş
biçimidir. Şiirin en belirgin özelliklerinden biri de yaşanan duyguların farklı
çağrışımlar yapacak biçimde anlatılmasıdır. Şairin kendine özgü buluşları ve
duygularını somut nesnelerle anlatma yoluna gitmesi, şiire ayrı bir özellik
katmıştır.
Şiir herkesin anlayabileceği, ancak farklı duygular çağrıştıran bir tarzda yazılmıştır. Türk edebiyatı içersinde çok okunan ve çok beğenilen şiir, herkesin anlatmak isteyip de anlatamadığı duyguları yansıtmaktadır.