Kayıtlar

Geçmiş Yaz Şiir İncelemesi

Resim
Geçmiş Yaz Rü’yâ gibi bir yazdı. Yarattın hevesinle, Her ânını, her rengini, her şi’rini hazdan. Hâlâ doludur bahçeler en tatlı sesinle; Bir gün, bir uzak hâtıra özlersen o yazdan Körfezdeki dalgın suya bir bak, göreceksin: Geçmiş gecelerden biri durmakta derinde; Mehtâb… iri güller… ve senin en güzel aksin… Velhâsıl o rü’yâ duruyor yerli yerinde!                          Yahya Kemal Beyatlı Şiirin Biçim Yönünden İncelenmesi Şiirin nazım birimi: Benttir. Bentler dörtlüklerden oluşturulmuştur. Şiirin ölçüsü: Aruz ölçüsüdür. Şiir, aruzun mef’ûlü / mefâîlü / mefâîlü / feûlün kalıbıyla yazılmıştır. Şiirin uyak şeması: “ abab cdcd ” biçimindedir. Şiirin Ahenk Unsurları 1. Bent (dörtlük) ---hevesinle ---sesinle          “-inle” redif; “-es” tam uyak ---hazdan ---yazdan          “-dan” redif; “-az” tam uyak 2. Bent (dörtlük) ---göreceksin    ---aksin            “-ksin” zengin uyak (Burada kelime kökü “aks (yansıma)”tır.) ---derinde ---yeri

Aşk-ı Memnu Roman İncelemesi

Resim
  Eser Hakkında Aşk-ı Memnu, Halit Ziya Uşaklıgil’in en başarılı eseri kabul edilmektedir. Yazar, eserindeki kişilerin ilişkilerini; bu ilişkilerin niteliğini ve gelişimini anlatmaya çalışır. Kişiler arasındaki neden sonuç ilişkisini iyi kurar. Eserde yasak bir aşk anlatılmaktadır. Romanın Özeti Olaylar Boğaziçi’nde bir sandal gezisiyle başlar. Adnan Bey kırk beş yaşlarında, zengin, kibar, kültürlü bir kişidir. Karısını kaybetmiş, Boğaziçi’ndeki yalısında kızı Nihal, oğlu Bülent ve hizmetkârları ile birlikte yaşamaktadır. Bihter, yirmi iki yaşında genç ve güzel bir kızdır. Annesinin karşı çıkmasına rağmen Adnan Bey’le evlenir. Başlangıçta evliler iyi anlaşır. Ancak bir süre sonra hizmetkârlardan bazıları evi terk eder. Bülent, yatılı okula gönderilir. Nihal, bütün olanlardan Bihter’i sorumlu tutar ve araları açılır. Bunlara bir de mürebbiyenin gönderilmesi eklenince Nihal, Bihter’e kin duymaya başlar. Bihter, bir yandan kocasıyla arasındaki yaş farkından, bir yandan da Fird

Nerdesin Şiir İncelemesi

Resim
Nerdesin  Geceleyin bir ses böler uykumu İçim ürpermeyle dolar: -Nerdesin? Arıyorum yıllar var ki ben onu, Aşıkıyım beni çağıran bu sesin. Gün olur sürüyüp beni derbeder, Bu ses rüzgârlara karışır gider. Gün olur peşimden yürür beraber, Ansızın haykırır bana: -Nerdesin? Bütün sevgileri atıp içimden, Varlığımı yalnız ona verdim ben, Elverir ki bir gün bana derinden, Ta derinden bir gün bana “Gel” desin.                      Ahmet Kutsi Tecer Şiirin Biçim Yönünden İncelenmesi Şiirin nazım birimi: Şiir dörtlükler halinde yazılmıştır. Şiirin ölçüsü: 6+5= 11’li hece ölçüsüdür. Uyak şeması: abab / cccb / dddb Şiirin türü: Şiir “koşma” nazım biçimiyle yazılmıştır. Şiirin Ahenk Unsurları (Uyak ve Redifler) 1. dörtlük a ---uykumu a ---onu            “-u” yarım uyak b ---nerdesin b ---sesin b ---nerdesin b ---desin           “-esin” zengin uyak 2. dörtlük c ---derbeder c ---gider c ---beraber     “-er” tam uyak 3. dörtlük d ---içimd

Ferhunde Kalfa Öykü İncelemesi

Resim
Öykü Hakkında “ Ferhunde Kalfa ” adlı hikâye, edebiyatımızın önemli yazarlarından biri olan Halit Ziya Uşaklıgil’e aittir. Hikâye, yazarın 1900 yılında yayınlanan “ Bir Yazın Tarihi ” adlı kitabında yer alır. Kitap, 1941 yılında yazar tarafından sadeleştirilerek tekrar yayınlandı. Hikâyenin Özeti Ferhunde, varlıklı bir ailenin yanına verilmiş, evin küçük hanımı Hesna ile birlikte büyümüş olmanın kendisi için bir ayrıcalık olduğunu düşünen genç bir kızdır. Tek hayali günün birinde evlenip kendi yuvasını kurmaktır. Hesna büyüdükçe, eve görücüler gidip gelmeye başlar. Sonunda Hesna, taliplerinden birini kabul eder ve evlenir. Bir oğlu olur, adını Sabit koyarlar. Hesna’nın oğlu da büyüyüp evlenir. Bu arada Ferhunde, hâlâ evlilik hayalleri kurmaktadır. Sonunda Ferhunde yaşlanır ve kendisini uzun süreden beri isteyen Sabit’in lalasıyla evlenmeye razı olur. Mekân Öyküde mekânlara fazla önem verilmemiştir. Olaylar genellikle konakta geçer. Zaman Öyküde zaman geniş tutulmuştur

O Belde Şiir İncelemesi

Resim
O Belde Denizlerden Esen bu ince havâ saçlarınla eğlensin. Bilsen Melâl-i hasret ü gurbetle ufk-ı şâma bakan Bu gözlerinle, bu hüznünle sen ne dilbersin! Ne sen, Ne ben, Ne de hüsnünde toplanan bu mesâ Ne de âlâm-ı fikre bir mersâ Olan bu mâi deniz, Melâli anlamayan nesle âşinâ değiliz. Sana yalnız bir ince tâze kadın Bana yalnızca eski bir budala Diyen bugünkü beşer, Bu sefil iştihâ, bu kirli nazar, Bulamaz sende, bende bir ma’nâ, Ne bu akşamda bir gam-ı nermîn Ne de durgun denizde bir muğber Lerze-î istitâr ü istiğnâ. Sen ve ben Ve deniz Ve bu akşamki lerzesiz, sessiz Topluyor bû-yi rûhunu gûyâ Uzak Ve mâi gölgeli bir beldeden cüdâ kalarak Bu nefy ü hicre müebbed bu yerde mahkûmuz… O belde? Durur menâtık-ı dûşîze-yi tahayyülde; Mâi bir akşam Eder üstünde dâimâ ârâm; Eteklerinde deniz Döker ervâha bir sükûn-ı menâm. Kadınlar orda güzel, ince, sâf, leylîdir, Hepsinin gözlerinde hüznün var Hepsi hemşîredir veyâhud yâr

EN ÇOK OKUNAN YAYINLAR

Yağmur Şiiri İncelemesi

Çoban Çeşmesi Şiir İncelemesi

Elli Kuruş Öykü İncelemesi

Küçük Ağa Roman İncelemesi

Çalıkuşu Roman İncelemesi